Trasy
Wanoga, Wanożka & Sprint
Właściwa droga i łatwa droga nigdy nie wiodą tą samą ścieżką.
Trasy
Wanoga 2024
Wanoga powstała z tysięcy kilometrów przemierzonych po kaszubskich szutrowych serpentynach i wszelkiego rodzaju drogach Pomorza.
W ten sposób dzielimy się z Wami swoim zachwytem nad przyrodą, nadmorskimi klimatami i kaszubską kulturą.
Aby umożliwić ucztę dla ciała i zmysłów uczestnikom o różnym stopniu wytrenowania, dajemy Wam dwie pętle do wyboru. Obie zostały ocenione bardzo pozytywnie.
W 2024 spodziewajcie się kilku nowości!
Wanoga
600-kilometrowa trasa koronna
“Po co jechać krótką trasę, jak można długą!” – w tym stwierdzeniu jest dużo sensu. Długa Wanoga zabierze Was przez najpiękniejsze zakątki województwa pomorskiego, zahaczając nieco o Zachodniopomorskie.
Poznaj Wanogę
Wanoga nie daje łatwo pokonać się, za to odkrywa przed uczestnikami najpiękniejsze perły Kaszub i Pomorza. W edycji 2024 startują osoby, które są z nami od początku. Są tacy, którzy wracają wyrównać rachunki z trasą. Inni chcą ponownie zachwycać się krajobrazem. Jeszcze inni śmiałkowie pragną doznać zachwytu, jaki towarzyszy podczas tej wędrówki.
Najwyższy punkt na trasie
Zaraz, zaraz – przecież to dopiero początek trasy! Owszem, właśnie taka jest Wanoga!
Już po kilkunastu kilometrach zdobędziesz najwyższy punkt na całej trasie. Ale uwaga – to nie oznacza, że od tego momentu będzie z górki… 😎
Malownicza trasa kolejowa
Po zdobyciu Wieżycy udacie się w stronę Trójmiasta. Jadąc wzdłuż cudownie wijącej się wśród moren linii kolejowej, zdobędziecie kolejne pomorskie szczyty.
Kilometry szutrów
Na granicy powiatów kartuskiego i gdańskiego napotkacie pierwsze szutrostrady na trasie Wanogi., które zabiorą Was prawie do samego Gdańska.
Trójmiasto
Spodziewacie się przejazdu przez (Trój)miasto? Gdańsk, Sopot i Gdynia powitają Was… lasami.
Kto jechał Wanogę wie, o czym mówimy. Kto nie pokonał jeszcze tej trasy przekona się, że można przejechać przez trzy spore miasta prawie nie wyjeżdżając z lasu!
Trójmiejski Park Krajobrazowy
Lasy to jedno, ale popularny TPK to najtrudniejsza pod względem przewyższeń część trasy.
Tak więc na świeżo, od razu zmierzycie się z dużą częścią z prawie 5000 m przewyższeń Wanogi.
Wanożka
350 km wspaniałej przygody!
Nie możesz wystartować w koronnym dystansie? Mamy dla Ciebie Wanożkę!
Niby krótka, ale...
Wanoga nie daje łatwo pokonać się, za to odkrywa przed uczestnikami najpiękniejsze perły Kaszub i Pomorza. W edycji 2024 startują osoby, które są z nami od początku. Są tacy, którzy wracają wyrównać rachunki z trasą. Inni chcą ponownie zachwycać się krajobrazem. Jeszcze inni śmiałkowie pragną doznać zachwytu, jaki towarzyszy podczas tej wędrówki.
Poznaj wybrane “kamienie milowe” Wanogi.
Najwyższy punkt na trasie
Zaraz, zaraz – przecież to dopiero początek trasy! Owszem, właśnie taka jest Wanoga!
Już po kilkunastu kilometrach zdobędziesz najwyższy punkt na całej trasie. Ale uwaga – to nie oznacza, że od tego momentu będzie z górki… 😎
Malownicza trasa kolejowa
Po zdobyciu Wieżycy udacie się w stronę Trójmiasta. Jadąc wzdłuż cudownie wijącej się wśród moren linii kolejowej, zdobędziecie kolejne pomorskie szczyty.
Kilometry szutrów
Na granicy powiatów kartuskiego i gdańskiego napotkacie pierwsze szutrostrady na trasie Wanogi., które zabiorą Was prawie do samego Gdańska.
Trójmiasto
Spodziewacie się przejazdu przez (Trój)miasto? Gdańsk, Sopot i Gdynia powitają Was… lasami.
Kto jechał Wanogę wie, o czym mówimy. Kto nie pokonał jeszcze tej trasy przekona się, że można przejechać przez trzy spore miasta prawie nie wyjeżdżając z lasu!
Trójmiejski Park Krajobrazowy
Lasy to jedno, ale popularny TPK to najtrudniejsza pod względem przewyższeń część trasy.
Tak więc na świeżo, od razu zmierzycie się z dużą częścią z prawie 5000 m przewyższeń Wanogi.
Sprint
Ogień na tłoki!
Wanogowa jednodniówka dla ścigantów i tych chcących zrobić swoje pierwsze gran fondo.
Niby krótka, ale...
Wanoga nie daje łatwo pokonać się, za to odkrywa przed uczestnikami najpiękniejsze perły Kaszub i Pomorza. W edycji 2024 startują osoby, które są z nami od początku. Są tacy, którzy wracają wyrównać rachunki z trasą. Inni chcą ponownie zachwycać się krajobrazem. Jeszcze inni śmiałkowie pragną doznać zachwytu, jaki towarzyszy podczas tej wędrówki.
Poznaj wybrane “kamienie milowe” Wanogi.
Najwyższy punkt na trasie
Zaraz, zaraz – przecież to dopiero początek trasy! Owszem, właśnie taka jest Wanoga!
Już po kilkunastu kilometrach zdobędziesz najwyższy punkt na całej trasie. Ale uwaga – to nie oznacza, że od tego momentu będzie z górki… 😎
Malownicza trasa kolejowa
Po zdobyciu Wieżycy udacie się w stronę Trójmiasta. Jadąc wzdłuż cudownie wijącej się wśród moren linii kolejowej, zdobędziecie kolejne pomorskie szczyty.
Kilometry szutrów
Na granicy powiatów kartuskiego i gdańskiego napotkacie pierwsze szutrostrady na trasie Wanogi., które zabiorą Was prawie do samego Gdańska.
Trójmiasto
Spodziewacie się przejazdu przez (Trój)miasto? Gdańsk, Sopot i Gdynia powitają Was… lasami.
Kto jechał Wanogę wie, o czym mówimy. Kto nie pokonał jeszcze tej trasy przekona się, że można przejechać przez trzy spore miasta prawie nie wyjeżdżając z lasu!
Trójmiejski Park Krajobrazowy
Lasy to jedno, ale popularny TPK to najtrudniejsza pod względem przewyższeń część trasy.
Tak więc na świeżo, od razu zmierzycie się z dużą częścią z prawie 5000 m przewyższeń Wanogi.
Masz pytania?
Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące tras. Jeśli chcesz poznać więcej ciekawych informacji, przejdź do działu FAQ & Regulamin.
Trasy
Wyboru dystansu dokonujesz podczas zakupu opłaty startowej.
Jeśli później zechcesz zmienić swój wybór, będzie to możliwe podczas wypełniania ankiety startowej, która będzie dostępna od marca.
Jeśli decydujesz o zmianie po wypełnieniu ankiety, nie wysyłaj jej ponownie. Napisz do nas wiadomość mailową.
Pamiętaj, że zmiana dystansu możliwa jest do 30 dni przed startem.
Na stronie trasy znajdziesz informacje o przebiegu tras Wanogi.
Robocze wersje interaktywne pojawią się wiosną, po objazdach.
Wersje robocze nie są ostatecznymi i nie należy używać ich podczas trwania Wanogi.
Pamiętaj, że ostateczna (oficjalna) wersja plików gpx zostanie udostępniona w komunikacie startowym, na kilka dni przed startem.
Po dwóch latach jazdy zgodnie ze wskazówkami zegara, w 2023 roku odwróciliśmy kierunek jazdy, oczywiście zmieniając też trochę trasy.
Podobnie będzie w 4. edycji.
Dzięki temu największe wyzwanie wydolnościowe (przewyższenia w TPK) będzie na początku, wybrzeże wciąż pośrodku, a ostatnie 130 km to kaszubskie szutrostrady! (Trzymamy kciuki, żeby nie powtórzyła się susza z 2023 ☀️🔥)
Zniknął również problem spania zawodników z Trójmiasta i okolic w domu - wszyscy pokonują ten odcinek już pierwszego dnia.
Większość trasy poprowadzona jest drogami leśnymi, szutrowymi, polnymi i asfaltowymi o małym natężeniu ruchu.
Występują jednak odcinki (łączniki), które łączą się lub przecinają drogi publiczne, na których obowiązują zasady ruchu drogowego.
Każdy uczestnik Wanogi zobowiązany jest do przestrzegania zasad kodeksu drogowego (Prawo o ruchu drogowym) na każdym odcinku trasy.
Obie trasy Wanogi są skrupulatnie przygotowane i objechane pod kątem ich jezdności i bezpieczeństwa.
Głównym wyzwaniem na długiej trasie będą dystans (ok. 600 km), ukształtowanie terenu (etapy o odczuwalnych przewyższeniach) oraz zmienne warunki jazdy (głównie zależne od pogody).
To spory dystans i powinieneś mieć doświadczenie w pokonywaniu podobnych odległości w kilkudniowej jeździe bikepackingowej.
Weź pod uwagę przewyższenia – ok. 5 km w pionie. Jeśli nigdy nie jeździłeś terenowo pokonując podobne przewyższenia, koniecznie przygotuj się do takiego wyzwania.
Na trasie przejazdu mogą występować strome zjazdy i podjazdy lub inne elementy wymagające dobrych umiejętności jazdy na rowerze.
Na trasie znajdą się też pojedyncze miejsca, w których będziesz musiał(a) zejść z roweru i przeprowadzić go (np. przez jezdnię lub kładkę nad strumieniem).
Dla osób niepewnych swojej kondycji na długim dystansie udostępniamy krótszą trasę (ok. 350 km, mniej przewyższeń).
Z trasami Wanogi można spokojnie zmierzyć się na gravelu i osobiście nie wyobrażam sobie innego wyboru. Sam jeżdżę prawie wyłącznie na rowerze z barankiem i tworzę Wanogę tak, aby inni gravelowcy mieli uśmiech na twarzy (obok innych emocji 🙃)
Z drugiej strony szanujemy opinie innych zawodników, preferujących rowery typu hard-tail lub nawet full.
Dalecy jesteśmy od sugerowania i namawiania do użycia konkretnego sprzętu.
Najlepsza zasada to jeździć na tym, na czym się lubi. Ważne, żebyś się dobrze bawił(a)!
Zachęcamy do zwiedzania, rywalizacja sportowa jest ważna dla niektórych uczestników.
W związku z tym nie przewidujemy fragmentów z dodatkowym, odcinkowym pomiarem czasu przejazdu.
Zwracamy jednak uwagę na fragmenty trasy wymagające większego skupienia lub zasługujące na wyjątkową uwagę ze względu na walory krajoznawcze.
Wanoga 600 startuje w godzinach porannych w piątek, 7 czerwca 2024. Start będzie falowy.
Wanoga 350 startuje w godzinach porannych w sobotę, 8 czerwca 2024. Start również będzie falowy.
Godzinę startu wybierzesz na wiosnę, w ankiecie online.
Pit-stop
Tak, to już standard Wanogi na dystansie 600 km, a od edycji 2024 wprowadzamy go na Wanożkę.
Podobnie, jak w poprzednich latach, wspólnie z Wydziałem Promocji Łeby przygotowujemy dla Was pit-stop z napojami, owocami, przekąskami, gorącą kawą i herbatą.
Z uwagi na wybory do Europarlamentu, odbywające się w w ten sam weekend, wciąż szukamy dogodnej lokalizacji w Łebie i postaramy się zapewnić Wam dobre miejsce do szybkiej regeneracji.
Pit-stop, jak sama nazwa wskazuje, służy do szybkiej regeneracji. Co prawda prawdopodobnie dostępne będą materace szkolne, ale ich liczba jest ograniczona w stosunku do liczby uczestników. Dlatego, jeśli chcesz nocować w Łebie, skorzystaj z dostępnej infrastruktury hotelowej.
Zobacz jak wyglądało to podczas minionej edycji na filmie.
Czekamy na Was od pierwszego do ostatniego zawodnika, który w limicie czasu pokonuje trasę Wanogi.
Biorąc pod uwagę realny limit, pit-stop zamykamy w niedzielę rano.
Zasady na trasach
Wanoga to impreza, która ma na celu m.in. integrację naszego środowiska. Wychodzimy więc z założenia, że wymaganie spartańskiego, samodzielnego pokonywania kilkuset kilometrów byłoby niezgodne z tym duchem.
Dlatego nie tylko nie zabraniamy pomocy i wsparcia wśród zawodników biorących udział w wyścigu, ale wręcz zachęcamy do tego.
Czym innym jest korzystanie z zasobów niedostępnych dla wszystkich na tych samych warunkach. Przykładem jest nocleg w swoim domu, czy u znajomych. Nie wchodząc w dyskusję, uważamy, że to jest bardzo słabe. Jeżeli namierzymy takiego zawodnika, nie zostanie on sklasyfikowany.
Absolutnie wykluczamy jakąkolwiek pomoc osób trzecich, niebiorących udziału w imprezie.
Przyjaciele, rodzina i znajomi, którzy kibicują i wspierają psychicznie, to super sprawa, ale ich pomoc np. przy zmianie przebitej dętki, stanowi złamanie zasad regulaminu zawodów.
Jedyną pomocą jaką możesz otrzymać w trakcie trwania zawodów jest ta ze strony organizatora lub innego zawodnika oraz skorzystanie z serwisu lub np. hotelu dostępnego dla wszystkich użytkowników na tych samych zasadach.
Zauważ, że te zasady nie są zbyt restrykcyjne i nie należą do grupy „self-supported”. Nazwałbym to raczej regułą „samodzielności i uczciwości w stosunku do innych uczestników”.
Organizator nie zapewnia zakwaterowania, dlatego rezerwowanie noclegów jest po Twojej stronie.
Zgodnie z zapisami regulaminu, możesz rezerwować noclegi przed startem. Pamiętaj jednak, że planowanie wszystkiego z wyprzedzeniem to tylko jeden ze sposobów przeżycia przygody.
Często zdarza się, że uczestnicy nie dojeżdżają do noclegu z różnych powodów. W takim przypadku koniecznie odwołaj rezerwację z wyprzedzeniem – ktoś może właśnie szukać miejsca, którego Ty nie wykorzystasz.
Nie. Możesz rezerwować w dowolnym momencie noclegi dostępne na równych zasadach dla wszystkich. Niedozwolone jest korzystanie z pomocy rodziny i znajomych, szczególnie w postaci noclegu.
Tak. Jeśli nie jest to Twój dom lub nie korzystasz z pomocy znajomych lub rodziny, jak najbardziej możesz nocować w każdym ogólnodostępnym miejscu, również poza trasą.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku korzystania z serwisów, sklepów, czy z jakiejkolwiek innej przyczyny, oczywiście w zgodzie z zapisami regulaminu.
Pamiętaj o tym, aby wjechać ponownie na trasę w tym samym miejscu, w którym ją opuściłeś/-aś. Nie możesz pominąć fragmentu trasy.
Nie. Jedynym wyjątkiem jest oficjalnie ogłoszony przez organizatora objazd.
Aby uniknąć mierzenia śladu co do metra, w regulaminie przyjęliśmy zapis, że 1% trasy opuszczonej trasy oznacza dyskwalifikację. Krótsze odstępstwa od śladu będą skutkowały karą czasową.
A tak w ogóle, po co skracać tak piękną trasę? 🤷♂️
Nie. Jedynym wyjątkiem jest oficjalnie ogłoszony przez organizatora objazd.
Trasa przygotowywana jest tak, by nawet w czasie długotrwałego deszczu była przejezdna. Nie oznacza to, że jazda w takich warunkach jest łatwa i równie przyjemna, jak podczas pięknej aury. Nie zmienia to jednak faktu, że należy trzymać się wyznaczonego tracka, chyba że organizator ogłosił objazdy.
Nie przewidujemy samochodu wsparcia. W przypadku defektu należy korzystać z dostępnych serwisów lub pomocy innych uczestników Wanogi.
Prosimy o kontakt z organizatorem w przypadku chęci zejścia z trasy.
W przypadku urazu każdy uczestnik posiada numer alarmowy - pomożemy zorganizować pomoc.
Zdrowie i bezpieczeństwo uczestników są najważniejsze, więc w przypadku poważnego urazu lub złego samopoczucia zalecamy rezygnację z udziału i zejście z trasy.
Jeśli podejmiesz taką decyzję:
– zadbaj o własne bezpieczeństwo w momencie rezygnacji,
– powiadom organizatora (nr telefonu podany jest w komunikacie startowym i na plastronie dostarczonym w pakiecie startowym),
– bezpiecznie wróć do domu, miejsca noclegu lub na metę, korzystając z transportu publicznego lub własnego.
Nieco inaczej należy podejść do sytuacji, kiedy to sprzęt uległ awarii, a Ty czujesz się dobrze (przynajmniej fizycznie 🤗). Patrz kolejne pytanie.
O ile w przypadku kontuzji lub złego samopoczucia zalecamy rezygnację z dalszej jazdy, to defekt sprzętu rzadko okazuje się czynnikiem uniemożliwiającym kontynuowanie przygody.
Co więcej, często takie chwile wspomina się długo po dotarciu na metę. Takie przeciwności podnoszą co prawda poprzeczkę, ale zwiększają również poziom satysfakcji.
W przypadku awarii możesz np.:
- Poprosić innych uczestników Wanogi o pomoc.
- Skorzystać z ogólnodostępnych serwisów na trasie.
- Skontaktować się z partnerami Wanogi: Nypel Rowery w Redzie lub Veloport w Gdyni, aby skonsultować problem.
Pamiętaj o żelaznej zasadzie: "Nigdy nie rezygnuj będąc głodnym/-ą lub/i w nocy".
W takim przypadku zarezerwuj nocleg, najedz się i odpocznij. Nowy dzień przyniesie nowe możliwości.
To temat szczególnie dla nas ważny. Oto zasady nie pozostawiania śladów swojej obecności w skrócie:
- nie schodź ze szlaku i biwakuj w udostępnionych do tego celu miejscach;
- zabierz swoje śmieci (szczególnie nie wyrzucaj opakowań po żelach, batonach, jakichkolwiek
innych) lub jeśli coś Ci upadnie, wróć po to i zabierz ze sobą; - pozostaw otoczenie w takim stanie, w jakim je zastałeś (zastałaś);
- uważaj, jak postępujesz z ogniem;
- zachowaj dystans od dzikich zwierząt, a już na pewno nie karm ich;
- nie zrywaj roślinności,
- nie niszcz przyrody.
Zachęcamy do reagowania na przypadki zaśmiecania trasy przez uczestników Wanogi. Nie chodzi nam o donoszenie, ale o zwrócenie uwagi na niestosowne zachowanie. Wierzymy, że często wynika ono ze zmęczenia, a nie ze złej woli.